Galej änglar - Pyssel!

Jag har tänkt visa er för länge sedan men vårt internet har varit jätte konstigt så att blogg var ingen ide.

I alla fall, jag har ju berättat om alla miljoners ljushåller jag kommer att ha. Ikeas Galejljushållare kostar 9 kr för ett 4 pack. I varje förpackning finns tre skyddsringar som är perfekta om man vill göra servettringar.
Eftersom vi kommer att vara mellan 70 - 80 personer på bröllopet så måste jag köpa 27 4 pack med ljus för att ringarna ska räcka till alla..

Lite onödigt kan man tycka.
Jag gör en Tony - MEN, på ett bröllop ska man väl ändå ha tusen ljus och då behöver man ljushållare.

Jag tycker att Galej är lite halvtråkiga så jag har nu målat små änglar på dom.

Så här gör jag det!

1. Väl ut en bild som ni gillar. Jag fann den här underbara ängeln som passar precis i storleken på Celebrations hemsida. Jag la ett papper mot dataskärmen och målade sakta av konturerna.



2. Skär ut bilden och lägg sedan den som en mall på ett papper med klister på i alla fall ena sidan. I mitt fall blev det ett dubbelhäftande papper från Med mera butiken för 16 kr st.

3.Skär sedan ut ängeln även från detta papper och klipp ut en passande mall (så det blir en liten ram runt ängeln.



4. Glöm inte att diska glaset noga!

5. Klistra på mallen på ljushållaren.

6. Jag köpte en glasfärg från Medmera butiken men den finns även på Panduro för 52 kr. Jag tog en silvrig men det finns en massa olika färger att välja på.



7. Sedan valde jag att dutta på med en svamppensel. Det blir små bubblor men tyckte det blev finare då det är jätte svårt att få till det bra med en pensel.



8. Efter det torkat en stund tog jag bord klistermallen.

9. Om färg har runnit utanför eller att det ska vara hål som inte blev hål av mallen på ängeln så får man skrapa bort det.. Jag använde en liten kniv som jag köpte för bara några kronor på Ullared (använde den även vi utskärningen).

10. Så då var ängeln fin på hållaren. Dags att torka i 24 timmar.

11. 24 timmar senare - In i ugnen på 150 grader i 30 minuter...

Så då var det klart...
Vad tycks?


Svårt att få till en bra bild...

Det är lättare än vad det låter men gud vad pilligt. Jag har räknat ut att jag hinner 4 st på 5 timmar. Så nu har jag härliga 196 timmar framför mig med målning på glas. Tur att det är så långt kvar.

Sedan kan man om man vill sätta band på den, lägga i ett färgat ljus mm.
Jag ska göra egna lilavärmeljus med kristalstenar runt om formen så botten blir fin... Men det får ni se när det är klart!

Puss på er


Kommentarer
Postat av: Therese

Va fint det blev :)

Såg att du gjort ett inlägg i min blogg ang. "pappa betalar". Vill bara förtydliga att det jag ogillar är de som tar för givet att föräldrarna ska betala. Om föräldrarna kommer och hemskt gärna vill bidra utan att man frågat är det inte så mycket att göra än att tacka och ta emot ;) Lycka till med allt planerande!

2011-01-26 @ 20:18:00
URL: http://berseus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0