Servettringar - Pyssel

Då vårat internet strejkade i några dagar har jag inte kunnat blogga så nu tänkte jag visa hur man gör snygga servettringar enkelt.

Ljus är nästan ett måste för mig på ett bröllops så att köpa en massa ljushållare är inte helt bortkastade pengar.
Ikea har Galej ljushållar 4 för 9 kr. Vilket är ett toppen pris. Jag har tidigare skrivit om dom. Kommer ni ihåg? Jag målar änglar på dom.

I alla fall. I varje fyrpack ligger tre skyddsringar i plast (tror jag det är gjort av). Dom ringarna är perfekta som servettringar. Detta tips fick jag från Linalottans blogg.

Självklart måste man pimpa upp dom lite. Även detta tips fick jag från Linalottans blogg som är min favorit för tillfället.

Ringen är ca 12 cm runt om och ca 22 mm bred. Så ett band som är 24 mm brett blir perfekt.

Jag fann ett vitt silvrigt Jaqoard sidenband på Ebay för 153,26 kr (varav frakten var 45,16 kr). Det är en rulle på 25 meter som räcker till ca 190 ringar. Jag har bara gjort 80 st men har tänkt använda bandet som är över till inbjudningskorten samt korgar. Säljaren på Ebay heter Grandbazaar24. Det tog ganska lång tid att få bandet men det kan bero på att jag sände efter det i jul så det var många rödadagar och så.

Ok, sluta jiddra och börja jobba...

1. Klipp banden 12,5 cm långa.



2. Zickzackade ena sidan så den inte repar upp sig. Den andra ligger omlott under så det är ingen risk att den repar upp sig.



3. Dränk ringen med lim. Jag använde vanligt limstift och det funkar supert.



Klistra på bandet och så var det klart.



Inte så svårt va? men titta så fint det blir.

Kostnad per ring:

I ring 3 kr (ringen är gratis om du ändå ska köpa flera Galej ljushållare)
12,5 cm band 76 öre.
Lite lim och sytråd

Så kanske 4 kr ringen...

Ha det fint nu.

Pussen




Kommentarer
Postat av: Katherine

Hej!

Fy vilken bra idé! Har du möjligtvist några sådana ringar över som du kan sälja?

Köpte in 40st som dessertskålar men dem hamna i papperskorgen iom jag inte visste bättre!:(



/ kathy

2012-04-16 @ 00:50:14
Postat av: Cecilia

Hej hej Katherine... vet inte om jag svarat dig. Men ialla fall, Nej jag har tyvärr inte några kvar. Köpte precis så många ringar som jag behövde. Förlåt för sent svar.



Kramar

2012-05-02 @ 12:13:20
URL: http://karlochcecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0