Kuvertfodral - Pyssel

Vanliga kuvert kan vara lite, ja som det låter, VANLIGA.
Så varför inte göra det lilla extra och skicka inbjudan i cellofankuvert. Det ser lite lyxigare ut, tycker jag.
Nu säger jag inte att det är fult med vanliga kuvert absolut inte. Men en bröllopsinbjudan ska se ut som just en bröllopsinbjudan och inte ett vanligt brev på posten... ;)
Men det är en smaksak ska jag tillägga, så ingen bridezilla blir sur på mig. :)

Nackdelen med cellofan är ju att man ser rakt igenom vilket egentligen är poängen, MEN telefonnummer och sånt kanske man inte vill visa upp för hela världen. Då kan man lägga själva inbjudan i ett fodral/folder.

Man kan köpa det på Panduro i flera olika fäger för 39 kr för 5 st eller på ex. Scrapbutikens nätbutik och där kostar dom 13 kr/st.

Men till att börja med fanns inte färgen jag ville ha och inte heller rätt storlek. Plus att jag tyckte det blev rätt dyrt. 650 kr är en summa jag inte vill lägga på bara kuvert som sedan ska innerhålla en inbjudan samt dekoreras och glöm inte cellofankuvertet utanpå.

Nej nej nej så då gjorde jag självklart mina egna... ;)

Jag ritade upp en egen mall. Den gjorde jag genom att lägga inbjudan på pappret. Vika kuvertpappret över. Men pappret som låg under stack ut en cm längst inbjudan (eftersom den ska böjas över sen och limmas ihop). Sedan veck, klistra och klippte jag lite så fick jag fram den här mallen.




1. Lägg mallen på det papper ni vill ha och rita av. Klipp ut. Använd de rakasidorna så slipper du riskera att kuvertet blir snett.

2. Limma ihop det genom att boja upp kanten längst med och längst ner.

3. Lägg den lilla triangeln längst upp. (Kolla så du gör det på rätt sida).Om ni tar samma mått som mina så är kuvertet 10 cm brett. Då ska spettsen på triangeln vara 5 cm in på kuvertet. Så blir den i mitten. Klipp!

Sådär då var det klart för att dekoreras!

Det var väl inte så svårt?
Det som tar lång tid är själva mallen men när det är färdig går det fort.
Kostnaden för 50 egengjorda fodral är 125 kr + lite klister.
Du sparar in 265-525 kr.

Ha det fint i ditt pysslande.
Pussar!





Kommentarer
Postat av: Maria

Hej! Brukar kika in på din blogg. Det är intressant att följa din väg till bröllopet och du ger en massa bra tips och idéer =)Du är väldigt flitig och kreativ.



Men nu förstår jag inte hur du menar med kuverten. Gör du en ficka som ska dölja själv inbjudan och sen viker ihop ett likande kuvert i cellofan också?

2011-03-20 @ 14:41:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0